Bijzondere historische plekken in Midden-Delfland
Ook in Midden-Delfland vind je een belangrijk deel van de historie terug in bijzondere plekken in het landschap. Wij hebben in deze blogpost een aantal kenmerkende locaties onder elkaar gezet, zodat je een beeld krijgt van het rijke verleden. Uiteraard is dit slechts een kleine selectie en een mooie start om nog veel meer te ontdekken in Midden-Delfland. Veel plezier!
Dorpskerk Schipluiden
Deze kerk is het oudste gebouw van Schipluiden. Ze is gebouwd in de traditie van de Hollandse gothiek. De kerk is een bezoek waard vanwege de vele bezienswaardigheden, waaronder enkele 17e-eeuwse heren- en schepenbanken, een doophek en gesneden koorhek uit dezelfde eeuw, een grafkelder van het voormalige kasteel Keenenburg, grafzerken uit de 17e en 18e eeuw, en een 17e-eeuwse preekstoel.
Commandeurshof Maasland
In de Middeleeuwen was het commandeurshof een gebouwencomplex in Maasland voor ridders van de Duitse Orde. De Duitse Orde streek neer in Maasland doordat graaf Willem II van Holland het patronaatsrecht van de Oude Kerk overdroeg aan de Duitse Orde. Deze orde is een geestelijke ridderorde die zieken en armen verzorgd. Door giften werd het grondgebied van de orde in het midden van de dertiende eeuw omvangrijk. Eerst verbleef de orde in de Oude Campspolder, maar in 1365 kregen zij toestemming om de commanderij te verplaatsen naar het centrum van Maasland naast de Oude Kerk. Wat nu nog rest is het zomerhuis uit 1556. (bron: Wikipedia)
(historische foto: MiddenDelfland.net)
Fietsroute
Download de fietsroute van “Ode aan Midden-Delfland” die langs de Commandeurshof gaat.
Trambrug
De markante trambrug over de Vlaardingervaart is tussen 1910 en 1912 gebouwd ten behoeve van de tramverbinding Delft – Schipluiden – Maassluis. De trambrug is gebouwd op het terrein van Werkspoor, gedemonteerd en ter plekke gebouwd. Via deze verbinding brachten stoomtrams van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij groenten uit het Westland vervoerden naar Delft. In 2019 is groot onderhoud gepleegd aan de brug. Geroeste en kapotte onderdelen werden gerepareerd, en de brug werd geverfd. Omdat deze brug origineel met klinknagels werd geassembleerd moesten reparaties, vanwege zijn status als rijksmonument, ook met klinknagels worden uitgevoerd. Het repareren (of bouwen) met klinknagels gebeurt nog maar zelden. (bron: Wikipedia)
Ommetje Trambrug Duifpolderroute
Met “Ommetje 31” van de Midden-Delfland Vereniging start je bij de karakteristieke trambrug en ontdek je de mooie Duifpolder.
Kasteel Keenenburg
Bij opgravingen tussen 1966 en 1989 werden de fundamenten van kasteel Keeneburg bloot gelegd. Hieruit is gebleken dat de oudste delen stammen uit de veertiende of vijftiende eeuw. Het oudste deel was een zware donjon die in de zuidwestelijke hoek stond van acht bij negen meter. Deze toren stond op een stuk land van 44 bij 44 meter.
Keenenburg was een waterburcht; een type kasteel waarbij een kasteelcomplex direct omgeven is door een brede gracht of gebouwd is in een meer, rivier of ander water.
Een deel van het kasteel is gereconstrueerd op de resten van Keenenburg. De Keen is een veenwater in de Zouteveense polder. (bron: Wikipedia)
Fototentoonstelling Kasteel Keenenburg
Samen met de Historische Vereniging Oud Schipluiden organiseert de Stichting Beleving Kasteel Keenenburg een bijzondere fototentoonstelling over de opgraving in 1976 van de donjon (de hoofdtoren) van het indrukwekkende voormalige kasteel.
Hoeve Sophia
‘Hoeve Sophia’ lijkt aan de buitenkant helemaal 18e-eeuws, maar het interieur van de stal bevat een reeks eikenhouten 16e-eeuwse ankergebinten. Voor de restauratie van de karnmolen rechts van de boerderij is het uitgesleten karnpad, waar het paard zijn rondjes liep, behouden. Het dak van deze boerderij heeft, net als veel boerderijen in Midden-Delfland, een wolfseind. Een wolfsdak is een zadeldak met twee afgeschuinde vlakken aan de korte zijden. (bron: Boerderijen fietsroute Midden-Delfland Vereniging).
Boerderijen Fietsroute
Het Midden-Delflandgebied is rijk aan historische boerderijen. Een kleine vijftig worden kort beschreven in de Boerderijenfietsroute. De fietsroute bestaat uit een kernrondje van ca. 28 km met twee verschillende inkortingsmogelijkheden.
Het Tramstation
Het station in Schipluiden is gebouwd in een eclectische stijl met elementen uit de chaletstijl en Art Nouveau. Het interieur van het tramstation is nog geheel intact met als pronkstuk de Jugendstilwachtkamer. Het pand is een jong rijksmonument.
Tot juni 1925 vervoerde de stoomtram zowel personen als goederen. Voor een ritje naar Delft betaalde men in 1912 0,15 cent. In het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw stopte het geregelde tramvervoer in het Westland en verdwenen de meeste tramstations. In Schipluiden is het gebouw gelukkig bewaard gebleven. Na een ingrijpende restauratie werd het gebouw op 28 april 1989 als Museum Het Tramstation in gebruik genomen.
Museum Het Tramstation
Museum Het Tramstation is gevestigd in een voormalig tramstation van de WSM, de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij, en huisvest bovendien de Historische Vereniging Oud-Schipluiden. Deze vereniging organiseert wisselende tentoonstellingen naast de vaste exposities over het kasteel Keenenburg en de WSM.
Ode aan Midden-Delfland
Deze zomer kunnen we in Midden-Delfland genieten van allerlei activiteiten. Met ‘Ode aan Midden-Delfland’ brengen cultuurorganisaties, kunstenaars, bewoners en bezoekers in 2023 een ode aan het bijzondere gebied Midden-Delfland. Een ode, omdat deze regio met zijn waardevolle cultuurlandschap en vitale dorpen dit verdient. Een ode omdat kunst verwondert, anders laat kijken en helpt om betekenis te geven aan landschap en identiteit.
Meer cultuur
Ben je een cultuurliefhebber? We hebben nog meer tips om in Midden-Delfland te genieten van historie, kunst en cultuur. Bekijk ze hier.