Ook in Midden-Delfland is er een toenemende vraag naar seizoensgebonden streekproducten. Consumenten zijn op zoek naar gezonde en lekkere voeding. In deze blogpost delen enkele streekproducenten uit Midden-Delfland hun verhaal.

De afgelopen maanden was alles opeens anders. Consumenten zochten en vonden een andere routine bij het doen van hun boodschappen. Lokaal inkopen doen bij de boer en streekwinkels was populair en bleek voor velen een lichtpuntje te zijn.

Je eigen omgeving ontdekken en de rust en de ruimte om met de fiets door de polder richting de boerderijwinkel te gaan; het was onderdeel van de (her)ontdekking van het vakmanschap van de boer en de waardering van de korte ketens. En het feit dat je dit proeft in het product!

De trend is dat consumenten vaker naar de ambachtelijke bakker, de groenteboer en slager gaan. Maar wat merken onze lokale boeren en streekwinkels hier van? Wij vroegen het aan de boeren zelf!

Schapen bij Hoeve Ackerdijk

“Er was meer vrije tijd dus mensen maken meer gebruik van de publieke ruimte, ze gaan wandelen, fietsen en paardrijden en dan komen ze graag even langs voor wat boodschappen en een praatje.”

We bellen met boer Bas van Hoeve Ackerdijk, met het gezellige geluid van kletsende schapen op de achtergrond.

“De toegenomen aandacht en vraag naar streekproducten hebben wij zeker meegekregen. We zijn zelf nog niet zo heel lang bezig met het produceren van onze producten, dus we zijn ook nog niet zo bezig geweest met de promotie ervan. Toch merk je dat de aanloop is toegenomen. Er was meer vrije tijd, dus mensen maken meer gebruik van de publieke ruimte. Ze gaan wandelen, fietsen en paardrijden en dan komen ze graag even langs voor wat boodschappen en een praatje. De mensen uit de omgeving en degene die begaan zijn met de omgeving komen sowieso al en wat je ook merkt is dat mede-ondernemers elkaar willen steunen.

Zelf zien we in de nabije toekomst vooral kansen om de jonge stedeling te bereiken met streekproducten. Het is heel goed mogelijk om een hele tas vol verse boodschappen te doen in Midden-Delfland. Maar dan moet je er wel een ochtend voor uit trekken om op de fiets langs alle verkooppunten te gaan, daar heeft niet iedereen tijd voor. De ontwikkeling van streekboxen, waarmee je meerdere producten besteld of afhaalpunten in de steden als Rotterdam, waar ook boeren aanwezig zijn om vragen te beantwoorden, is iets waar we heel enthousiast van worden!”

Boeren Vers Tas van Hoeve Avondrust

Innovatie in lokaal boodschappen doen

In Midden-Delfland is een aantal innovatieve samenwerkingen ontstaan om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de consument: de ‘Streekbox’ is zo’n voorbeeld. Zo kan je bij diverse ondernemers je bestelling plaatsten om de wekelijkse verse vitamines en smaakvolle streek boodschappen te komen ophalen en in sommige gevallen kan je ze ook laten bezorgen.

Zo heeft Hoeve Avondrust bijvoorbeeld de ‘Boeren Vers Tas’ en het ‘Boeren Vers Kistje’ gelanceerd. De vraag hiernaar bleef groeien dus staat er nu ook een ‘Boeren Vers Kraam’ op het erf, met de basis aan groenten waar je de week mee vooruit kan.

Hoeve Avondrust is ook wijkpunt ZUIDBUURT voor Rechtstreex. Samen bouwen ze aan een alternatieve lokale voedselketen. Je kunt al je ‘boerschappen’ online bestellen om te kunnen genieten van het beste wat je eigen regio te bieden heeft.

Eigenaresse Mirjam: “Met Zuivelboerderij van Winden en Hoeve Bouwlust is de samenwerking gestart en tevens gegroeid. Producten worden over en weer uitgewisseld en in deze boerderijwinkels verkocht. De afname van lokale producten is de afgelopen drie maanden enorm gestegen, maar nu de regels weer versoepelen hopen we dat we erin gaan slagen 25 % van de nieuwe klanten vast te houden.”

Hoeve Avondrust

De BoerenBox was een initiatief van Hoeve Bouwlust, helemaal vers uit Midden-Delfland. Deze box was met liefde en smaak samengesteld met de hulp van lokale ondernemers.

Eigenaresse Wil: “De afgelopen drie maanden hebben wij veel mensen gehad die hier lokaal hun boodschappen kwamen doen, dat was fijn. Vertellen over je eigen producten en die van onze collega’s is leuk om te doen. Ik heb veel nieuwe mensen gezien. Leuke reacties, mensen die geen idee hebben dat er midden in de winter nog geen snijbonen zijn bijvoorbeeld.

De samenwerking voor de Boerenbox was super. De bedrijven waar wij producten van in de boxen wilde stoppen hadden zelf ook weer leuke ideeën en heel snel werd alles geleverd. Volgens mij waren ze er ook wel blij mee om in deze lastige tijd, toch afzet te hebben. Op dit moment loopt het met de boxen wel terug, mensen gaan weer normaal hun boodschappen doen bij de supermarkt, een klein deel blijft hier lokaal haar boodschappen doen. Op dit moment zijn we daarom gestopt met de Boerenbox, maar er zijn toch wel veel mensen die het heel erg leuk vonden.”

Hoeve Bouwlust
Peter van Hoeve Bouwlust

“Ik had mensen uit Friesland en Brabant die speciaal naar Midden-Delfland kwamen. We merken dat men ervoor kiest een binding aan te gaan met je bedrijf en de liefde zien die we hebben voor onze dieren. Dat geeft denk ik toch een vertrouwd gevoel.”

Jacqueline, die met haar bedrijf Boerin in Midden-Delfland een groot aantal volgers heeft opgebouwd op social media, vertelt dat er de afgelopen periode snel werd gereageerd op de vleespakketten die ze aanboden: “Binnen 24 uur nadat we de Facebookpost geplaatst hadden waren we uitverkocht.” Ook opvallend is dat mensen van verder weg zijn gekomen: “Ik had mensen uit Friesland en Brabant die speciaal naar Midden-Delfland kwamen. We merken dat men ervoor kiest een binding aan te gaan met je bedrijf en de liefde zien die we hebben voor onze dieren. Dat geeft denk ik toch een vertrouwd gevoel.”

Bij Hoeve Rust-hoff zijn ze recent begonnen met de verkoop van streekproducten. Eigenaar Jeroen geeft aan dat er al meteen veel interesse was. Naast biologisch vlees, biedt boer Jeroen sinds kort ook melk en yoghurt te koop aan.

We spreken ook met Corné van de Delflandse Vleesmeesters en ook daar hebben ze een toename in de interesse gemerkt: “Wat zo leuk is om te zien is dat men echt op zoek is gegaan naar lokaal voedsel, mensen komen gericht naar de boerderij. Onze streekproducten leveren we voornamelijk aan externe verkooppunten, zo hebben we bijvoorbeeld een hele leuke samenwerking met Hoeve Bouwlust. Maar de aanloop bleef en je wil natuurlijk ook geen nee verkopen! Sinds kort hebben we dus een verkooppunt op locatie ingericht en dat loopt heel goed en de verkoop gaat gestaag door, ook nu nog dus we gaan er voorlopig zeker mee door. Met het zomerse weer hebben we vooral veel BBQ fans gehad!”

Kaas van Boerderij Landlust

Bij Boerderij Landlust geeft eigenaar Roel ook aan dat de vraag is gestegen:
“We zien een toename van producten sinds de COVID-19 uitbraak. Mensen hebben meer tijd voor een bezoek aan de boerderij. Mogelijk ook meer budget voor goed voedsel, doordat ze niet uit eten konden. Daarnaast vinden mensen het verhaal ook interessant. We zijn nu gestart met de verkoop van kaas en dat loopt ook super!

Hoogerbrugge Natuurlijk verkoopt Limousin vlees

Bij Hoogerbrugge Natuurlijk herkennen ze de toegenomen interesse in streekproducten. Eigenaresse Mariëlle: “Meerdere malen per week ontvangen wij vragen in onze mail, misschien ook wel doordat we nu via de PUUUR-website te vinden zijn! Het komt ook regelmatig voor dat we voorbijkomende fietsers even zien stoppen. Zij lezen het bord aan de weg of ze spreken ons aan over de verkoop van het Limousin vlees. Tijdens deze periode waren er nogal wat extra fietsers en recreanten te vinden in de polder. Dit heeft ook zeker bij gedragen.”

“Wij zijn ook aangesloten als boer bij het Boeren en Buren initiatief van Buurderij Zevenhuizen. Een nieuw online initiatief om mooie lokale producten te ‘vermarkten’ in de directe omgeving. Met al meer dan driehonderd buren hebben zij vorige maand een vliegende start gemaakt.”

Nellie van Kaas- en zuivelboerderij van Winden

Nellie, van Kaas- en Zuivel Boerderij van Winden vertelt dat ze hele drukke weken achter de rug heeft. “Sinds eind maart, begin april is de vraag verdubbeld! Vooral melk en karnemelk, maar ook zeker de vraag naar kaas, met name de graskaas. We hebben door de enorme drukte een drive-by loket in het leven geroepen en op een gegeven moment was de wachttijd wel een uur! Het waren ook veel meer mensen uit de grote steden; Den Haag, Rotterdam en zelfs Utrecht. Aangezien we groot vertappen met bijvoorbeeld emmers van tien liter, kochten klanten veel in een keer. Helaas was het zo druk dat we amper tijd hadden voor een praatje, maar ze komen terug voor de kwaliteit en dat is leuk om te merken. We zien nu pas dat de vraag een klein beetje bijstelt naar beneden en dat is maar goed ook, want dan kunnen wij ook weer een beetje bijkomen van deze drukke tijd!”

Tijdelijke trend of blijvende verandering?

Het is mooi te zien dat ook hier in Midden-Delfland de trend van groeiende interesse in lokaal boodschappen doen, verse producten en gezond eten zichtbaar is. De streekproducenten uit Midden-Delfland zijn blij en trots dat de liefde voor hun product gezien en geproefd wordt door de consument uit de omliggende steden als bijvoorbeeld Delft, Vlaardingen, Maassluis en Den Haag. Ze hopen uiteraard dat de nieuwe consumenten blijven komen.

Meer weten over de verkoop van streekproducten in Midden Delfland? Kijk hier.

avatar

Redactie

Het team van PUUUR Midden-Delfland.